hansadielssons.blogg.se

Hästsport

Välkommen till Hans Adielssons Blogg

Publicerad 2015-02-02 11:19:59 i Allmänt,

Välkommen till Hans Adielssons blogg!

Efter 20 år i travsporten och 3 galoppår i England är jag tillbaka i galoppen i Skåne. Jag har fått flera frågor om att engagera mig i styrelser och annat föreningsarbete. Smickrande men styrelsemöte och taktiktänk har aldrig varit min styrka så att svaret har alltid blivit ett nej tack. När någon spontant föreslog att jag skulle skaffa en blogg kände jag direkt att det vore nog både kul och givande.

Ambitionen är att ”blogga” om litet som stort och om allt som jag möter i min verksamhet. Här kommer första försöket med ett antal iakttagelser som en längre tid känts angelägna att få sätta fokus på.

Ett försvagat Jägersro Galopp är Bro Parks framtid!

Jag hoppas att jag har fel men den här känslan har jag tyvärr känt alldeles för många gånger för att bara kunna vifta bort den. Det finns något under fasaden som inte känns bra. Jag skulle säga fel, fel, fel om att den enes bröd måste innebära den andres död! En stark galoppsport kräver att galoppsporten i Skåne får allt stöd, all support och all uppmuntran som finns.

Jägersro/Skåne är ju idag mycket starkare inom de flesta områden, fler hästar, bättre hästar, fler unghästar och totalt fler framgångsrika tränare. Var rädda om detta och lyft Stockholmsgaloppen istället.

Sportslig utarmning och minskade prispengar

Ifjol fick galoppsporten mindre pengar från ATG systemet. När man tittar sig omkring känns det som om resurserna minskat i 20 år. Det bästa och snabbaste sättet att vända trenden är höjda prispengarna nu.

Jag har inte insyn men det känns som en total och grundläggande översyn hur pengarna till sporten används är ett måste. Jag har haft tur och har jobbat stenhårt och har nu 15 tvååringar i stallet. När jag får höra att det idag finns mindre än 120 tvååringar registrerade i svensk träning blir jag mörkrädd. Inser någon att sporten lever farligt och att åtgärder mot hästbristen är det viktigaste framöver.

En annan reflektion. Har alla sportsliga ambitioner upphört? Var finns nytänkande, offensiva satsningar och framtidstro. Vem ger oss aktiva framtidstro och inspiration att satsa på framtiden. Tyvärr känns det passivt och uppgivet.

Lägg om Ascot banan nu!

Avslutningsvis ett mer handfast förslag.  Ascot banan är och har varit en välsignelse för mig och mina kollegor. Nu har den legat i snart 10 år och materialet är enligt min mening slut. Min erfarenhet från England är att man där bytte ut allt underlag på all-weather banorna efter 6-8 år. En i sammanhanget liten investering som varit som ljuv musik och en perfekt  temperaturhöjning för hästar, tränare och ägare.

Allt för idag och snart kommer jag skriva lite mer om mina hästar, innan dess en snabb tur till Tattersalls februari Sales.

Hans A

Kommentarer

Postat av: Jaana

Publicerad 2015-02-02 13:39:05

Ska bli roligt att följa din blogg!

Postat av: Jan"Hatten"Helander

Publicerad 2015-02-02 14:07:06

Fantastiskt positivt, då har jag äntligen en seriös och sällsynt kunnig och dessutom Sveriges enda tränare i toppskiktet med erfarenhet av såväl Galopp som Trav.
Dessutom med långvarig internationell erfarenhet.

Imponerande att du fått in 15 tvååringar, det måste vara topp3 i Sverige med såpass många.
Ser med spänning fram i mot dina starter under året.


Postat av: Knut Nilsson

Publicerad 2015-02-02 14:47:56

Här kommer jag att läsa skall bli väldigt trevligt Knut.

Postat av: Stefan Larsson

Publicerad 2015-02-02 16:20:15

120 2-åringar låter riskabelt lite. Vet du hur många(få..) 3-åringar det finns i träning?

Mycket trevligt med en ny galopp blogg.

//Stefan Larsson, Skäcklinge

Postat av: Ann Gillberg

Publicerad 2015-02-03 09:50:48

Underbart om du kommer in med ny ork och energi att få oss många som tröttnat på sporten att kanske hjälpa till med nya tag. Den avveckling vi ser på alla håll är inte framtiden för denna sport.Vi är många som i vår enfald trodde, när man bildade SG,att de 3 regionerna skulle växa, de 3 banorna skulle få resurser och utvecklas. Självklart skall Önsta och Jägersro vara likvärdiga och Göteborg tro på en framtida tillväxt.Det enda som vuxit är SG:s felsatsningar och de skyller på minskade bidrag från ATG

Postat av: Eva Isacsson Sjunnesson

Publicerad 2015-02-03 09:54:38

Kul att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter Hans.
Tror inte att din oro över Jägersro vara eller inte vara är befogad. Det är rykten som sprids, möjligtvis med ursprung från några slarvigt uttalade ord i höstas.
Imponerad av ditt arbete med att hitta så många nya/nygamla ägare på så kort tid. Det, om något, sänder väl positiva signaler om framtiden.
Att Svensk galoppsport behöver fler hästar står klart för oss alla. Det är och blir, dyrare och dyrare att importera hästar, så att stötta de svenska uppfödarna är oerhört viktigt, så att inte fler slutar.
Lycka till med säsongen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela