hansadielssons.blogg.se

Hästsport

Prispengar!

Publicerad 2015-02-10 10:21:00 i Allmänt,

Låt de 5 miljonerna gå oavkortat till prispengar!!
Fick idag information att SG förstärker prisbudgeten med 5 miljoner kronor 2015. Väldigt bra och en signal som behövs. Hoppas att kloka personer nu fördelar pengarna på ett bra sätt. Fokus på två- och treåringar är ett absolut måste. Med risk att bli anklagad för att tala i eget intresse är det ju så att antalet/andelen unghästar i träning är den bästa måttstocken på hur sporten mår, framtidstro och investeringsvilja.
Läste på SG’s hemsida att uppfödarpremierna för 2014 uppgick till drygt 20%. Tränarna får 10% för sin insats och det är väl bara att gratulera uppfödarna som uppenbarligen är de som i särklass bäst tagit tillvara sina ekonomiska intresse i sporten. Snart kanske uppfödarna inte behöva bry sig om att sälja dyrt, viktigare blir att placera hästarna hos rätt tränare så att premierna blir optimala.
I min värld ska uppfödaren sälja så dyrt som möjligt till ägarna och helst göra en ordentlig vinst. Sen ska väl alla prispengarna gå till ägarna, eller. Ursäkta men jag förstår inte det smarta i den nuvarande logiken. Ungefär som att sälja hästen men att fortsätta att äga 20%. Med det guldläget att man inte får en enda faktura, bara ”cashar in den eventuella degen”.
Om uppfödarna varit duktiga förhandlare kan vi konstatera att ägarna varit urusla. Eller det så att ägarna röstar med plånboken och väljer att inte vill äga galopphäst överhuvudtaget…
Ännu gladare blir väl uppfödarna när dom, enligt vad jag förstår, nu får 500 000 av de nya 5 miljonerna. Dessutom ska väl minst lika mycket gå till svenskbonus. 1 miljon bort innan fördelningen börjat.
Slutsats: SG sätter in en vitamininjektion för att det ska köpas in fler hästar, då de flesta som finns i landet redan är i träning eller olämpliga som galopphästar. Man sätter in 5 miljoner i systemet för att stimulera både direkt och på sikt. 500 000 försvinner till svenska uppfödare och 500 000 till ägare av svenska hästar. Finns det kanske några andra som ska ha en dusör innan prispengarna fördelas.
Undran. Om man nu vill skaka om i investeringslusten varför gjorde man inte något åt de klassiska loppen 2016. Att köpa åringar nu som inte kan anmälas känns tveksamt. Får glädja mig att jag tränar mellan 10-15% av de anmälda till Derbyt. Kanske kul för mig och mina ägare, vi får se, men knappast kul för sporten. Öppna loppen för efteranmälan!
Snart läge att införa ett ”raka rör” system. Alla tillgängliga pengar till prispengar och sätt igång att tävla istället!
Nog om detta. Tur att hästarna för det mesta tar all min tid och allt mitt intresse


Kommentarer

Postat av: Stefan Larsson

Publicerad 2015-02-10 21:54:43

Försök att se dessa bidrag som "vinstpengar" eftersom vi uppfödare tävlar med våra uppfödningar för att få dem. Jag vet att många andra ser det som ett rent bidrag som tär på prispengarna men jag vill hävda att vi tävlar på riktigt om dessa pengar och vi satsar minst lika stora summor som de flesta hästägare gör.

Jag tror inte alls att priset på åringar går upp även om alla uppfödarpengar omfördelas till prispengar. Omvänt vet jag att dessa pengar är en stark drivkraft för att satsa vidare med galoppsport. En bekant här hemma hade nöjet att se sin egen uppfödning hamna i topp som 2-åring. Hästen sprang in nästan 700 000. Nu har hon återinvesterat pengarna i sporten genom att sätta en åring i proffsträning.

Ha det godt!

Stefan Larsson

Postat av: Lasse Brolin

Publicerad 2015-03-02 14:54:19

Alla inom sporten är beroende av varandra men det finns några grupper som lever på sporten Tränare jockeys Sedan finns dom grupper som inte lever på sporten hästägarna uppfödarna och spelarna, naturligtvis finns det individuella undantag. Frågan är hur ska det skapas resurser för att få till fler hästägare
vilket skulle ge uppfödare tränare och ryttare mer inkomster på sikt Ska tränare ryttare uppfödare avstå någon procent till marknadsföring för att få till fler hästägare och sponsorer till sporten?

Postat av: Stefan Larsson

Publicerad 2015-03-03 16:56:31

Jag tror att det fungerar bäst om SG först börjar med att följa upp marknadsbudgetens resultat. Något som inte har gjorts men som jag tycker man skall göra.

Nationaldags galoppen som tagit den största delen de senaste åren, här har resultaten än så länge helt uteblivit. Ingen ökad publik på Täby eller fler hästägare, osv. Långsiktigt är det trots uteblivna resultat ändå värt att fortsätta med tanke på alla de miljoner som redan investerats i projektet,eftersom sponsor intäkterna bör öka och netto kostnaden därmed kommer att sjunka rejält.

Mät antalet hästägare, publik, betäckningar och hästar i träning kvartalsvis och stäm av mot marknadsbudgeten. Att satsa miljoner vind för våg helt utan resultat uppföljning känns mycket oseriöst.

När jag och andra själva kan se resultaten av satsade resurser, då först är jag villig att öka marknads budgeten på bekostnad av prispengar och uppfödarpremier.

//stefan larsson

Postat av: Lasse Brolin

Publicerad 2015-03-04 19:19:18

Helt rätt Stefan, satsar man en massa pengar i marknadsprojekt typ nationaldagsgaloppen bör man ha mätbara mål och jag menar att innan man "tar" någon procent av premiepengarna så ska det finnas en plan med mätbara mål som man är överens om efter att man gjort en marknadsanalys. Jag tror att det finns folk som kan tänka sig att ta galoppsporten till sitt hjärta och betala för den glädje spänning sporten ger. Jag har ett antal år betalat och ångrar inte en krona tvärtom.

Postat av: Ivan Sjöberg

Publicerad 2015-03-06 10:20:18

Hej Hans,
Fantastiskt kul att du är tillbaka i galoppsporten med hull och hår.
Du kommer att vara viktig för sporten när vi nu gör en omstart i och med nya Bro Park.
Gällande uppfödarpremierna så är det så att vi fortfarande har 10 % vilket utbetalas av ATG, både till trav och galopp.
De 500.000 kronorna som det talas om tror jag är att man återställer de 1 % man tog 2014, när man straffade uppfödarna extra med att minska uppfödarpremierna från ATG, från 10 till 9 %. Uppfödarpremierna följer ju annars prispengarna, upp och ned, men här straffade man uppfödarna mer än både hästägare och tränare.
Travet har valt en annan väg. Där har man från 2017 tagit pengar från sina prispengar och lagt ovanpå sina 10 % som de får från ATG, för att få fart på sin uppfödning.
Att galoppens uppfödarpremier beskrivs som över 20 % är ett resultat att uppfödarna valt att lägga allt på 4- åringar och yngre och på detta sätt "växlat upp" sina 9% till 20 %.
För egen del kan jag säga att skulle uppfödarpremierna försvinna skulle vi lägga ner vår verksamhet så fort det någonsin gick.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela